נשיכות
שוב הגעת לאסוף את ילדך מהמעון והמטפלת סיפרה לך שננשך? שוב הגעת למעון וסיפרו לך שילדך נשך את חברו? ואולי גילית את הנשיכה כאשר באת לקלח אותו בערב? הרגשת כאב עמוק על החוויה שעבר ילדך הננשך? לעיתים הנשיכה נראית איומה דווקא אחרי הרבה שעות שהכל נרגע. או שאת חשה תסכול על ילדך הנושך?
בואו ננסה להבין למה נשיכות הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההתפתחות של חלק מהילדים בקבוצה ומה ניתן לעשות בעניין. בין אם את אימא לילד שננשך, ילד שנושך או מטפלת בילדים אלו. הרבה פעמים שיודעים מאיפה הנשיכה נובעת ומבינים מה מסתתר מאחורי ההתנהגות הזו, קל לנו להתמודד ולתת כלים לילד הנושך. ולזהות מתי לשמור על הילד הננשך, עוד לפני שננשך.
נשיכות הן חלק בלתי נמנע של החיים אצל ילדים במסגרות או בבית עם כמה ילדים סביב אותו גיל. חלק מתהליך התפתחותי, של חקירה, גילוי העולם, סקרנות טבעית, רצון להגיד משהו לפני שיש לו אוצר מילים. ועוד.
תינוקות חוקרים את העולם דרך כל החושים. ולכן גם דרך הפה. המקום ממנו אמורים לצאת המילים, התקשורת מול האחר. וכשאין כלים התפתחותיים של שפה, רגיעה, ויסות עצבי ומוטורי, הנשיכות יהיו חלק בלתי נפרד מהתקשורת וחקירת העולם.
נשיכה יכולה להיות המשך ישיר לצמיחת שיניים- הצורך לנשוך ולהתעסק עם החניכיים והפה שבו שיניים חדשות. ילד שנושך בגלל צמיחת שיניים יוכל להחליף את הנשיכה בנשכן, סלרי קר, תפוח, מלפפון או חיתול בד. חשוב לנתב אותו לנשוך דברים אלו ולא ילדים אחרים.
נשיכה יכולה להיות המשך ישיר לסקרנות וחקירה טבעית. שם נלמד את ילדינו מה מותר לנשוך ומה לא.
נשיכה יכולה לנבוע מהתלהבות והתרגשות- נוכל ללמד שחיבוק מגע וליטוף עדיפים על נשיכה כשמתרגשים.
או מתסכול- אז ניתן לילד רעיונות לפתירת התסכול ואיך נכון יותר להתמודד עם תסכולים.
הנשיכות יכולות לנבוע מצורך בשליטה או לחץ- כאשר יחושו מאוימים או חסרי שליטה, כך ישיגו כוח ושליטה במצב. שם נחבק ניתן ביטחון ושוב ננסה ללמד אלטרנטיבות להתמודד עם תחושה קשה זו.
כדי להבין מדוע הילד הנושך עושה זאת, נתצפת לראות באילו זמנים זה קורה וכך נוכל לדייק במענה לקושי שהוא מביע דרך הנשיכה. אנחנו נעודד את הילד הנושך להשתמש במילים. נשמור שהוא לא נמצא לבד עם קבוצת ילדים כדי למנוע כאב לילד שננשך. נלמד אותו לבוא לבקש עזרה. ננתב את הצורך בלהשתמש בכוח או בשליטה לדברים אחרים, לדרכים אחרות. נתרגל איתו שפה, מילים: "אפשר את המשחק" "אני גם רוצה" "אל תיקח לי" וכד.
חשוב להגיב בצורה עניינית. ורגועה כדי לא להפוך את הנשיכות למוקד שליטה. שדרכו הילד "משיג" יחס, קירבה, להיות במוקד העניינים. קודם כל לחבק ולהרגיע את הילד שננשך, למרוח על הנשיכה צורי, וזלין, חמאה, מיונז ועוד. וללמד אמפתיה את הילד שנשך- "תראה כמה כואב לו" "זה ממש לא נעים לו" "הוא בוכה ועצוב" "הנשיכה השאירה לו פצע". ולהיות עקביים. ילד שיקבל כלים לנתב את הצורך בנשיכות וגם יראה שאין שם פחד או עניין סביבו לרוב יפסיק לנשוך. במסגרות חשוב לא לתת הרבה זמן ריק ללא תוכן או השגחה. שם יש יותר מאלה.
חשוב לדעת שאירוע הנשיכה יכול להמשך כמה שניות בודדות וזה קורה גם שיש השגחה מלאה. לא ניתן למנוע לחלוטין. אירוע הנשיכה הוא מלחיץ גם לילד שננשך וגם לילד שנושך. חשוב למנף אירועים אלו כדי להעניק כלים של התנהגות ושל תקשורת ולא כדי לפגוע בילד הנושך. הענשה לילד הנושך מתחת לגיל 3 בדרך כלל לא אפקטיבית. כי אינו מקשר בין ההרחקה לנשיכה. ויצאנו בהפסד.
אולי יעניין אותך גם


