By אילה היזמי
•
March 15, 2021
אתם בעיצומו של תהליך גמילה? אתם חווים קושי ותסכול סביב התהליך? או שאתם נהנים ומרוויחים תקשורת ומוטיבציה מול הילד? בואו בחנו עצמכם, אם אתם עושים את הטעויות הללו בתהליך הגמילה של ילדכם, או לא. לוקחים את הילד לשירותים - הורים רבים לוקחים את ילדם בתהליך הגמילה לשירותים, ביום ובלילה. הצורך נובע מתוך רצון למנוע "פספוסים", אך המסר בפעולה זו הוא בעייתי. הילד לומד שהסוגרים שלו אינם באחריותו. הם לא רק שלו, אלא גם של הוריו. הילד מקבל מסר סמוי וגלוי שלא ממש סומכים עליו, או שרק בלילה לא סומכים עליו שירגיש וידע ללכת לשירותים בכוחות עצמו. משאירים חיתול בלילה - הורים רבים ממשיכים לשים לילד חיתול בלילה, למשך חודשים, למרות שביום הוא כבר ללא חיתול בכלל. המחשבה היא שבלילה יותר קשה ואולי לא אפשרי ללכת לבד לשירותים. כך מתפתח אצל הילד חוסר לקיחת אחריות בלילה, כי יש לו חיתול. פיפיפְּרָס - הורים רבים וגם גננות מנסים לעודד את הילדים לעשות פיפי, בכדי לזכות בפרס - מדבקה, מתנה, או ממתק. במקום ללמד את הילד ללכת לשירותים, מתוך הקשבה לגופו ולצרכיו, הם מלמדים אותו שפיפי זה עניין של כוח ושליטה. תעשה - תקבל, לא תעשה - לא תקבל. כך, ללא כוונה תחילה, מפתחים מוקד שליטה סביב הצרכים של הילד. סלפי לסבתא - מכירים הורים שמצלמים את הקקי בסיר, או את הילד על האסלה? ומתלהבים ומדברים על זה כל היום עם כל מי שפוגשים ושמחים וצוהלים? אז אולי הילד מתמלא גאווה באותם רגעים, אבל במקביל, החשש לאכזב אחרי כל החגיגה הזו גדל ומכניס לחץ בתהליך. שאלות - אתה צריך פיפי? יש לך פיפי? בוא תעשה עכשיו פיפי? לפני האוכל, לפני השינה, לפני הנסיעה. עשית פיפי? למה לא עשית פיפי? כמה שאלות! השאלות הרבות מפריעות לילד שלכם בתהליך הלמידה. תנו לו להרגיש וללמוד מה מרגיש ואיך ובעיקר, לקחת אחריות. שאלות רבות גורמות לילד לרצות לשלוט ולכן נראה הרבה ילדים שלא עושים כשמצפים מהם ואז, רגע אחר כך, עושים בתחתונים, או על הרצפה. "פספוסים" - הורים רבים חושבים שכאשר הילד "מפספס", הוא לא מוכן, אבל "פספוסים" הם חלק בלתי נפרד מהתהליך. אפשרו לו ללמוד איך זה מרגיש לפני שהפיפי מגיע ואיך זה מרגיש אחר כך וכמה זמן יש לו עד שזה מגיע ואם הוא יכול להתאפק. מחכים לקיץ - תהליך פרידה מהחיתולים יהיה מוצלח ולעתים, מהיר יותר, דווקא בחורף. אין צורך לחשוב שהחום יעזור בהרטבות. להפך, כשקר, הלמידה מהירה יותר. הסחת דעת - הורים רבים לוקחים לשירותים ספר, או מוזיקה, או שמים את הילד בסיר מול הטלוויזיה, או מדברים אתו על כל מיני דברים העיקר, לא על הפיפי והקקי. זו דווקא הזדמנות טובה לדבר ולחבר לתחושות הגוף ולמה שיוצא מהגוף. מורידים בבת אחת את החיתול - חשוב לדעת שההרגשה של פיפי על הגוף, או בבגדים, שונה מההרגשה של הפיפי בחיתול וצריך ללמוד את זה ולהבין את זה ולכן חשובה ההכנה וההדרגה. כשמפסיקים עם החיתול בבת אחת, ייתכן שנפתח בלבול, פחד, או תסכול אצל הילד. משאירים לגננת - להורים רבים אין כוח וסבלנות לתהליך הזה והם משאירים לגננת להתמודד. חשוב לדעת, שבבית יש ביטחון וסביבה רגועה יותר מאשר עם עוד 20 ילדים בגן. חשוב להיות פנויים וזמינים לילד בתהליך חשוב זה. אז מה כן נכון וכדאי לעשות בתהליך גמילה טוב ומעצים? איך להתחיל? איך זה בכלל עובד? מתי לשלב את הגן ומתי לשלב את הלילה?